Gå till innehåll
Norbergs Flygklubb

Salonta Cup och Szabó Miklós Memorial

Norbergs Flygklubb hade förra helgen två deltagare i Rumänien för att delta i två World Cup tävlingar i Salonta, Per Findahl och Robert Hellgren.
Dessa tävlingar var rekord besökta, inte sedan innan covid har det varit såhär många tävlanden. Över 250 piloter i de olika klasserna. I F1A, som Per och Robert tävlar i var det 104 startande.

Resultat från Tävlingarna
Salonta Cup Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Szabó Miklós Memorial Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Totala Världscupen 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lördagens tävling började med duggregn och lite vind. Båda norbergsflygarna startade tävlingen bra och när sedan regnet upphörde senare under dagen och solen kom fram fortsatte Norbergsflygarna mot finalen.

Vädret på dagens tävling blev bättre och bättre med stark termik och man behövde vara noga med val av termik. Utav de 104 startande gick halva startfältet till finalen.
Med vädret som var bestämdes att vi skulle flyga 10 minuter final direkt, men strax före solnedgången.

I finalen flög Per 8,45 min (525 sek) vilket gav en 18 plats. Det var 10 piloter utav de 51 som gick till final som lyckades flyga 10 minuter, Robert var en av dem.

Men eftersom solen gick ner blev finalen flyttad till morgonen efter. Morgonen bjöd på väldigt funt väder och tävlingen kunde avgöras på ett mycket fint sätt. Robert lyckades flyga 6,20 (380 sek), vilket ledde till en fin 4:e plats på tävlingen. Segrare blev Eyal Galor från Israel följt av Bostjan Bagari, Slovenien och Julie Sion, Rumänien.

Direkt efter detta påbörjades nästa tävling. Till skilland mot lördagen så började vi med väldigt fint väder, men lite regn letades sig och under dagen var det väldigt växlande med regn och solsken. Även under denna tävling flög Per och Robert väldigt bra och båda gick vidare till final. Nästan hälften av startfältet gick vidare även denna dagen då det var 48 personer i final.

Det var mer vind än dagen innan så man valde nu att flyga en första final med 6 minuters flygtid, här lyckades båder Robert och Per att genomföra denna flygning på ett bra sett och ta sig vidare till nästa omgång, tillsammans med 29 andra piloter.

För att få ett avgörande på denna tävling så sattes maxtiden till 8 minuter och sedan skulle man se vilken höjd modellen hade vid denna tidpunkt, den högsta modellen vid 8 minuter tog hem segern.

Robert fick till en fin flygning, men landade tyvärr redan efter 7,35 (455 sek). Per däremot flyg de givna 8 minutrarna och modellen var på 22,3 meters höjd. Detta gav Per en väldigt fin seger på dagens tävling!
Tvåa blev Matija Hrast, Slovenien och trea Dusan Fric, Tjeckien.

Publicerad: 2023-05-22

Senast uppdaterad: 2023-05-22