Norbergs Flygklubb

Friflyg Världscupen 2022

Ett fantastiskt år för Norbergs FK i Friflyg Världcupen 2022

Den sista världscuptävlingen i Friflyg flögs på julafton i Israel. Ingen Norbergs pilot med, men Norbergs Flygklubb kan ändå summera ett fantastiskt bra år !

Axel Olsson Segerström tog silver i juniorernas Världscup och Per Findahl tog också silver i seniorernas världscup i klass F1A. Klubben kan också lägga till Per Findahls EM guld från Nord Makedonien i höstas.

Kort om Världscupen i Friflyg 2022.

Det har flugits totalt 59 tävlingar under året, Norbergs Flygklubb har haft deltagare i 16 av dessa. Totalt har 252 piloter tagit poäng under året i klass F1A.

Under året så har Per tagit 5 delsegrar samt 5 andraplatser i deltävlingar, resultaten räckte till en slutlig andraplats i totalen i klass F1A. Segrade i totalen gjorde Bertrand Pouzet, Frankrike och bronset gick till Jama Danier, Canada. Deltävlingar som räknats in i Pers resultat är seger i Kiwi Cup samt North American Cup, båda flugna i USA i februari, seger i Swedish Moose Cup, Finland i mars samt seger i West Bohemian Cup, Tjeckien i september.

Övriga resultat från Norbergs Flygklubb:

21 Robert Hellgren

33 Kosma Huber

46 Oskar Findahl

140 Axel Olsson Segerström (Junior)

I klass F1A juniorer så har Axel Olsson Segerström tagit en mycket meriterande andraplats i totalen. Axel har flugit hem 5 delsegrar under året. Två vinster i Finland i mars, Swedish Moose Cup och Bear Cup samt två vinster i Sverige under sommaren, Swedish Cup och Finnish Summer Cup, ligger som grund för Axels resultat. Segrade bland juniorerna gjorde Capucin Ragot, Frankrike. Tomasz Jeziorny, Polen tog hem bronset.

I klass F1B slutade Bror Eimar, Sverige, på plats 37. Totalsegrare blev Stephan Stefanchuk, Ukraina.

Världscupen 2023 drar igång i februari, Lost Hills USA. Ett par Norbergs piloter kommer att finnas med där.

AxelOlsson

Axel Olsson Segerström